KİŞİSEL BİLGİSAYAR

Bir odaya sığmakta zorluk çeken bilgisayarların yerini ceplerimize sığan bilgisayarlar almış bulunuyor.
Gerek boyut gerekse donanım açısından birçok özelliği ve çeşidi bulunan bu cihazları seçerken dikkatli olunması gerekiyor. İhtiyaçlarımıza uygun özellikte bir bilgisayar alırken nelere dikkat etmemiz gerektiğine birlikte göz atalım.
Bilgisayar almadan önce dikkat edilmesi gereken hususları 3 başlık altında inceleyeceğiz.
 Bunlar :
1) Girdi ünitesi : Klavye, fare...
2)İşlem ünitesi :Ekran kartı, ana kart, işlemci, ana bellek, yan bellek...
3) Çıktı ünitesi :Ekran, yazıcı...


Giriş Ünitesi
Bilgisayar sistemine dışarıdan veri girişine imkan sağlayan donanım birimleridir. Bunlar; klavye,
Mouse, mikrofon, tarayıcı vs aygıtlardır.

İşlem Ünitesi 
Bilgisayar sistemine dışarıdan girilen verileri üzerinde bulundurduğu aritmetik ve mantık birimi yani
İşlemci (CPU) vasıtasıyla gerekli işlemleri yürüttükten sonra istenildiğinde kaydeden veya çıkış
üniteleri aracılığı ile kullanıcıların anlayıcı sisteme dönüştüren donanım parçalarının oluşturduğu
sistemdir.

Çıkış Ünitesi
Bilgisayar sisteminde işlenen veya saklı bulunan verilerin kullanıcıların anlayacağı şekilde dış ortama
aktaran aygıtlardır. Bunlar; monitör, projeksiyon, yazıcı, çizici, hoparlör vs donanım aygıtları.


ÖNcelikle bilgisayarın girdi ünitesini ele alarak klavyeyi tanıtmaya başlayalım. 
Klavye Çeşitli özelliklere sahip tuşlardan oluşan ve bilgisayar kullanırken veri girişlerini sağlayan donanım elemanıdır. En temel sistem bileşenlerinden biri olan klavye, en önemli giriş cihazıdır. Başka bir ifadeyle bilgisayarla kullanıcı arasında iletişim kurmayı sağlayan önemli bir aygıttır. Üzerinde harflersayılar, işaretler ve bazı işlevleri bulunan tuşlar vardır. Sisteme veri girişi için kullanılır. Klavye sistemin ayrı bir parçası olarak bir bağlantıyla anakart üzerinde bulunan klavye konnektörüne takılır. Taşınabilir bilgisayarlarda ise klavye bilgisayar şasesi ile tümleşiktir.
İki tip klavye vardır: F klavye ve Q klavye. Klavyede her tuşa iki kod atanmıştır. Tuşa basınca oluştur kodu tetiklenir. Tuş bırakıldığı zamanda bitir kodu tetiklenir.

Karakter atamaları kod sayfalarında saklıdır. Bunlar her tuş koduna belirli bir karakter karşılığı düşürürler. KEYB komutu basit anlamda klavyeden gönderilen her kod için uygun bir karakter atamakta kullanılan bir tabloyu yükler. Standart klavye tuşları şu şekilde sınıflandırmaya tabi tutulabilir:

1) Fonksiyon tuşları
2) Genel amaçlı tuşlar
3) Özel amaçlı tuşlar
4) Kursör gösterge tuşları
5) Sayı tuşları

1) Fonksiyon tuşları: Fonksiyon tuşları 1’den 12’ye kadardır.(F1-F12 tuşları). Bu tuşlardan F1 ve F3 tuşları DOS ortamında özel amaçlı kullanırlar.

2) Genel amaçlı tuşlar: Rakamların, küçük ve büyük harflerin girilmesinde kullanılırlar.

3) Özel amaçlı tuşlar: Bunlar klavyenin kullanılmasında ve programların yürütülmesinde kolaylık sağlarlar.


Şimdi Bilgisayar faresini ele alalım
Fare, genellikle avuç içinde tutulan, hareketleri bilgisayar ekranındaki imlecin hareketlerini kontrol eden, bilgi giriş aygıtı. Fare modeline göre üzerinde bir veya daha fazla sayıda tuş ve tekerlek bulunabilir. 
Şimdi fare çeşitlerine bakalım

Kablolu Fareler: Bilgisayarın ilk zamanında seri port ve AUTOEXEC.BAT dosyalarına özel eklenen sürücüler ile çalışan fareler, zamanla PS/2 adlı porta alınmış ve çoğu işletim sisteminde alt seviyelerde desteklenmeye başlamıştır. Günümüzde çoğu kablolu fare bilgisayara USB portundan bağlanır. Ayrıca çeşitli adaptörler vasıtasıyla USB girişler PS/2’ye ya da tam tersine dönüştürülebilir.Günümüzde en çok kullanılan fare çeşididir.

Kablosuz Fareler: Küçük bir çip yardımı ile kullanılır. Çip bilgisayara takılır ve kullanım başlar.Genelde boyutları küçük olur.

Kızılötesi Fareler: Bu fareler, bilgisayar ile iletişiminde bir kızılötesi sistem kullanır. Sistem, bilgisayarın seri, PS/2 veya USB portuna takılır, fare ise sistemle kızılötesi ışınlar ile iletişim kurar. Eğer fare ile sistem arasına bir cisim girerse, fare hareketleri hissedilmeyecektir. Bu tür farelerden günümüzde satılmamaktadır.

Radyo Dalgalı Fareler: Kızılötesi farelerden farklı olarak bu fareler iletişim için kızılötesi ışın yerine radyo sinyalleri kullanırlar. Kapsama alanları genelde onlarca metre civarındadır.

Bluetooth Fareler: Bu fareler, kimi bilgisayarlar ile entegre gelen Bluetooth kablosuz teknolojisini kullanarak iletişim kurarlar. İlk iki türe göre büyük bir avantajları vardır: Standart bir protokol kullandığı için her cihazla kullanılabilir (PC, Apple ve hatta Pocket PC) Bu herkes tarafından kabul edilmiştir.

3D Fareler: 1990’lı yılların sonlarında Kantek firması ilk 3D ring faresini tanıttı. Yüzük şeklinde parmağa takılan ve 3 tuşa sahip olan bu aygıt üstündeki kızılötesi ışık ile parmak hareketini algılamaktaydı. Ancak yeterli ve verimli bir fare olmayı başaramadığı için popüler olamadı.Üstünde çalışmalar hala sürmektedir.

Tarayıcı (Scanner) 
Resim, grafik ve önceden yazılmış yazıları bilgisayar ortamına aktarmakta kullanılır.

Optik okuyucu :optik okuyucu, basılı bir kâğıt üzerinde önceden belirlenmiş konumlardaki işaretli kutucukları okuyarak bilgiyi bilgisayara aktaran bir bilgisayar giriş birimidir. Bu optik okuyucular sayesinde okuması çok uzun sürebilecek bir kontrol işlemi saniyeler içerisinde tamamlanabilir. Bu kâğıtlara en basit örnekler ÖSS, SBS gibi sınavlarda adımızı, soyadımızı ve soruların cevaplarını kodladığımız kâğıtlardır. Bu kâğıtlar optik okuyucuya sokulduğunda işaretlenmiş yerler tanımlanır ve bu bilgiler hata oranı çok düşük olarak bilgisayara aktarılır.



Kamera :  Kamera, görüntüden yansıyan ışığı mercek ya da objektiften yararlanarak bir düzlemde toplayan, o düzleme konulan film veya ışığa duyarlı elektronik devre elemanları sayesinde ışık enerjisini elektrik enerjisine çevirdikten sonra çıkış sinyali veren ve gerekirse bunu kaydeden bir sistemdir.
Işıklı kalemler:

Işığa duyarlı ve kaleme benzer bir cihazdır. Giriş birimi olarak kullanılır. Bu kalem ekrana dokundurulduğunda ekrandan gelen ışığa göre o noktanın koordinatlarını bulur ve kursörü o alana yönlendirir. Bu yüzden ışıklı kalem ile ekrana çizgiler çizmek veya ilgili seçeneği seçmek kolaydır. Işıklı kalemi kullanmak için bilgisayarda gerekli donanım ve yazılım olmalıdır.
Şimdi ise bilgisayarın işlem ünitesini ele alalım. 
İşlemci ile başlayalım. 
İşlemci bilgisayar birimlerinin çalışmasını ve veri akışını kontrol etmekte olan elektronik aygıtlardır. Bilgisayarın beyni olan işlemci, gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlamaktadır. ... Mantıksal işlem yapma yeteneğine sahip olan işlemci, düşük seviyeli kodlama sistemi ile çalışmaktadır 
Anakart :Anakart, bilgisayarın içinde ya da dışında yer alan tüm parçaların ve donanımların birbirine bağlandığı ve yine birbirleriyle iletişim kurarak koordineli bir biçimde çalışmalarını sağlayan, elektronik devrelerden oluşan bir iskelet donanımdır.
 Üzerinden bulunan port, slot ve kart girişleri sayesinde diğer tüm
donanımsal aygıtları üzerinde barından ve bunların birbirleri ile
haberleşmesine olanak sağlayan elektronik aygıttır. Tüm bu
uyum ve koordineli haberleşmeyi ise üzerinde barındırdığı chip
setler aracılığı ile yapar. Güncel bir benzetmede bulunacak
olursak anakartları bir evin temeli olarak da düşünebiliriz.


Ekran kartı : 
Bilgisayardan görüntü almamıza olanak sağlayan karttır. İşlemci
tarafından işlenen görüntü verilerini çıkış ünitelerinden monitör
veya projeksiyon cihazlarının anlayacağı elektrik sinyallerine
dönüştüren elektronik devre kartıdır. Görüntü kalitesi, ekran
kartlarındaki grafik işlemcileri ve üzerinde barındırdıkları ram
kapasiteleri ile doğru orantılıdır.


Ana bellek :Ana Bellek Nedir? Merkezi işlem birimi ile arasında sürekli bilgi alışverişi olan Ana Bellek (RAM: Random Access Memory) program ve verilerin geçici olarak saklanmasında kullanılan bellek ünitesidir
Rastgele erişilebilir bellek isminin İngilizce ilk harflerinden alan RAM
birimi geçici hafıza birimdir. İşlemcinin veri işleme hızına
yetişebilmek için HDD’den gelen verileri geçici olarak üzerinde
barındırır. Bilgisayarda elektrik olduğu sürece verileri üzerinde
saklar, elektrik kesildiğinde üzerindeki tüm verileri silinir.

Şimdi Yan bellek birimlerine değineceğiz. Bu birimler İşlenecek bilgilerin kalıcı olarak saklanmasından sorumludur. Bu sürece dahil olan bileşenler PC sisteminin çevre birimleri olarak görülebilir. Yan bellek birimleri aşağıdaki birimlerden oluşur.
1.Cd-Rom
2.Cd-Writer
3.Dvd-Rom
4.Harddisk
5.Floppy Disk

1)Cd-Rom

CD-ROM'a halk arasında sadece CD de denir. İngilizce bir terim olan Compact Disc Read-Only Memory sözcüklerinin baş harfleri alınarak yapılmış olan kısaltmadır. Bilgi ve verileri, bünyesine kaydetmeye yarayan elektronik kayıt cihazıdır.

2)Cd writer
CD'lere bilgi kaydetmemizi sağlayan cihazlardır. CD yazıcılar iki türde CD' ye kayıt yaparlar:1-CD-R(yazılabilir)2-CD-RW(tekrar yazılabilir)CD-RW sürücü yalnızca CD üzerine yazmaya değil, CD okumaya da yarar. Böylece bu tür bir sürücü aynı zamanda bir CD-ROM sürücü olarak da kullanılabilir.

3)DVD Rom

DVD-ROM'lar CD-ROM'ların daha gelişmiş bir tipi olarak düşünülen CD'lerdir. DVD Video'lar ise televizyona takılan DVD Player'larda izlenen, ses ve görüntü içeren disklerdir. Bilgisayar ortamındaki DVD sürücüleri her iki formatı da okuyabilir, yazabilir. DVD Video'larda Mpeg-2 ve PCM veri sıkıştırması kullanılır.


4)Hard Disk (HDD):
Hard disk veya Türkçe ismi ile sabit diskler verileri istenilen süre 
boyunca manyetik olarak kaydeden cihazlardır. Sabit diskler genelde 
metal diskler üzerine verileri mıknatıslanma yolu ile kaydedildiğinde 
veriler elektrik kesildiğinde Ram’ler gibi verileri silinmez. Disklerin 
üzerindeki okuma yazma kafası dediğimiz yardımcı aygıtlar sayesinde 
veriler kullanıcılar tarafından istenildiğinde okunur, yazılır veya 
silinebilir. Diğer durumlarda manyetik bir durum olmadığı sürece 
verileri kalıcı olarak disk üzerinde saklanır.
5) Floppy Disk

Disket, bilgisayardaki bilgiyi taşımak için kullanılan, üzerine demir oksit kaplanmış bir plastik diskin yine plastik bir kap içerisine yerleştirilmesiyle oluşturulmuş manyetik veri saklama ortamı. Plastik diskin esnek olması nedeniyle İngilizcede floppy adı verilir. Türkçede flopi disk ya da disket olarak okunur
Eski dönem bilgisayarları ne bir CD-ROM sürücüsüne ne de bir USB girişine sahip değildi. Bu zamanlar içerisinde bir dosyayı farklı bir bilgisayara transfer etmenin veya bilgisayara yeni bir yazılım yüklemenin hem tek hem de en yaygın yolu Floppy disklerdi. Eğer kurulacak yazılım veya dosya 1.44MB değerinden daha küçükse tek bir Floppy disk işinizi görürken bu boyutun daha üstündeki yazılımlar için birden fazla diske ihtiyaç duyulurdu

Son olarak çıkış ünitesini ele alalım. Yazıcı ile başlayalım. 

Yazıcı :Yazıcı, elektronik ortamdaki grafik ya da metinleri bir kâğıt üzerine işleyen alettir. Çoğu yazıcı bilgisayara yazıcı kablosu, USB veya RJ45 ile bağlanır. Bazı yazıcılar direkt olarak hafıza kartından, fotoğraf makinesinden ve tarayıcıdan çıktı alabilirler. 

Ekran:
Ekran bilgisayarda yapılan işlemlerin izlendiği birimdir. Monitörle bilgisayar arasındaki iletişimi ekran kartı sağlar. Yani monitörden çıkan veri kablosu bilgisayar kasasında ekran kartına bağlanır. 

Çizici:
Çiziciler özellikle çizim, grafik ve fotoğraf çıktıların alınmasında kullanılan büyük boyutlu yazıcılardır. Bilgisayar ve üretim teknolojileri yurt dışı kaynaklı olduğundan Plotter adı ile de bilinirler. Eskiden kalem ile çizdikleri için adları çizici olarak kalmıştır. 

Hoparlör 
Elektriksel sinyalleri insan kulağının duyabileceği ses sinyallerine çeviren elemanlara hoparlör denir. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

⚜️PARDUS VS WİNDOWS ⚜️

3.Konu : Açık kaynak kod, kapalı kaynak kod ve özgür yazılım hakkında araştırma yapınız ve ülke güvenliği/maliyet/etik gibi konularda fikirlerinizi yazınız.

Özgür Yazılım nedir? Açık kaynak kodlu yazılım, kapalı kaynak kodlu yazılım ve özgür yazlım nedir?LibreOffice yazılımının özgür olmasının avantajları nelerdir? Bir iş insanı MS office programını mı LibreOff ice progremının mı kullanmalı.